Käyttäjälähtöisyys on kesytetty
Onko vielä joku yritys, joka ei ota käyttäjiä mukaan tuotekehitykseen? Käyttäjälähtöisyys alkaa olla perusasenne, ei enää muotioikku. Mm. Teknologiabarometri 2012 toteaa, että käyttäjien tarpeet nähdään hyväksi lähtökohdaksi innovaatiotoiminnalle. Jos siis käyttäjälähtöisyys on innovaatio, se on diffusoitunut. Tämän huomaa myös siitä, että tietoa ja välineitä löytyy.
Aloittelijalle esimerkiksi:
- Juuseri.com kertoo näppäriä perustietoja, miksi ja miten käyttäjä otetaan mukaan kehittämään tuotteita ja palveluita.
- Udi.fi antaa tietoa ja esimerkkejä siitä, miten yritykset voivat hyötyä käyttäjälähtöisistä innovaatioista.
Jo käytännön toimintaan siirtyneelle verkkotyökaluja:
- VTT:n Owela, johon kuka tahansa voi liittyä keskustelemaan, ideoimaan ja kehittämään tulevaisuuden tuotteita ja palveluita
- Avainklubi, jossa ideoidaan suomalaisia tuotteita ja palveluita
Miten käyttäjälähtöinen innovaatio sitten toimii, vaikuttaa ja tuottaa? Sitäkin voi kohta arvioida:
- Sindi-projektissa kehitetään sosiaaliseen mediaan perustuvia työkaluja ja tapoja ymmärtää ja visualisoida käyttäjälähtöistä innovaatioprosessia ja sen vaikutuksia.
- InFi-projektissa kerätään tietoa siitä, miten ja mitä käyttäjät oikeastaan ideoivat ja kehittävät, ja kehitetään tilastollisia mittareita käyttäjälähtöisen innovaatiotoiminnan seuraamiseen.
Käyttäjälähtöisyys on pian kaikkialla. Siis suunnittelijoita oomme kaikki, oomme kaikki, oomme kaikki. Siinä – ja miinä!